Sponsor 1

16 Februari 2018

"Pinggan Lepas Makan Tinggal Dalam Sinki, Semua Harap Emak Yang Basuh" Inisiatif Diketengah Lelaki Ini Mungkin Boleh Ubah Mentaliti Kita



Ibu bapa adalah pencorak dalam kehidupan anak-anak. Pada dasarnya, rumah adalah tempat pembelajaran pertama sebelum sekolah. Mereka belajar erti kehidupan, disiplin dan memahami tugas sebagai anak menerusi kaedah ibu bapa itu sendiri.

Daripada hal yang paling besar sehinggalah tugas-tugas paling kecil seperti mengemas rumah perlu dipupuk untuk mengerjakannya secara bekerjasama. Kebiasaannya hanya ibu sahaja yang bertungkus lumus memasak, menyediakan makanan, mengemas, dan menguruskan perihal anak-anak dan suami.

Namun, adalah lebih baik jika aktiviti ini melibatkan semua orang didalam rumah. Tidak terkecuali suami. Sekurang-kurangnya ia akan meringankan beban si ibu yang penat ditempat kerja.

Ahmad Affzan Abdullah menerusi akaun Facebook miliknya berkongsi inisiatif keluarga mereka melibatkan anak-anak dalam pengurusan rumah untuk memupuk rasa tanggungjawab daripada peringkat awal. Ikuti perkongsian beliau yang boleh dijadikan garis panduan untuk kita semua.

Gambar Hiasan...

Satu ketika, aku tengah makan. Nampak isteri aku tunjuk artikel di telefon pintar pada anak-anak.

"Baca ni," katanya.

Aku tengok saja. Lepas makan aku tanya dia, "Artikel apa tu?"

Dia pun tunjuk pada aku. Artikel itu dalam bahasa inggeris, ditulis oleh seorang perempuan mat saleh. Dia bercerita ketika dia sedang sibuk cuci pinggan di dapur, suaminya dan anak-anak selamba tengok TV. Puas dia panggil semua buat bodoh saja.

Akhirnya selepas lama dia bising, suami dia pun cakap pada anak-anak,

"Dah, dah. Pergi tolong mak kamu tu."

Kemudian dia terfikir, kenapa bila cuci pinggan, kemas rumah itu, dianggap sebagai 'tolong' ibu dan isteri. Seolah-olah itu memang tugas ibu semata-mata, orang lain kalau buat itu sekadar nak tolong saja.

Bukankah rumah ini rumah kita bersama? Kita guna tandas bersama. Ruang tamu bersama.

Mengapa kita tidak menganggap bahawa ini kerja kita bersama juga?


Aku mengangguk-angguk sambil membaca artikel itu.

Betul, biasanya kita ini ambil mudah.

Bila kerja-kerja di rumah saja, secara automatik kita kaitkan dengan tugas orang perempuan, iaitu ibu kita atau isteri kita.

Kenapa mentaliti kita begitu?

Pinggan, ramai yang lepas makan hanya letak saja dalam sink. Yang lebih teruk, tinggal saja atas meja makan.

Maka ibu atau isterilah yang mengutip sampah sarap ini tadi dan membawanya ke dapur

Tandas, semua guna untuk buang segala kotoran dalam badan. Bila mangkuk tandas dan lantai sudah berdaki, semuanya buat tak tahu. Masing-masing beranggapan nanti ibu atau isteri yang akan sental.

Kipas dan aircond, semua nak guna waktu kepanasan. Namun bila berhabuk, masing-masing lebih rela bersin dan terbatuk berbanding ambil inisiatif untuk buang habuk yang terkumpul. Semuanya tunggu ibu atau isteri yang buat.

Beginikah cara kita hidup bersama di dalam rumah? Di bawah satu bumbung?


Maka kami pun buat jadual. Duty roster.

Ada tugas harian, ada tugas mingguan. Semua wajib laksanakan tanggungjawab masing-masing mengikut apa yang telah ditetapkan.

Untuk apa?

Supaya masing-masing ada rasa kebertanggungjawaban. Supaya anak dan suami tahu, rumah ini tanggungjawab bersama untuk pastikan ia bersih, kemas dan sihat untuk didiami.

Bukan kerja orang perempuan saja. Bukan tugas ibu atau isteri saja.

Kita semua buat sepah, kita semua kena kemas.

Bergilir-gilirlah. Masing-masing akan rasa cuci pinggan, sidai baju, cuci tandas, sapu sampah, cabut rumput dan lain-lain.

Tidak ada ruang untuk anak-anak rasa seperti tuan atau bos.



Tidak ada ruang untuk suami atau isteri menyuburkan ego

Barulah kita boleh hargai setiap sudut rumah yang kita diami.

Kita nampak ruang tamu kemas, kita tersenyum dan kata pada diri, itu kita yang kemas sama-sama.

Kita nampak tandas bersih, kita juga rasa puas hati kerana kita pun terlibat dalam memastikan tandas itu harum dan tidak jijik.

Kita akan geram bila ada ahli keluarga cuba sepahkan barang. Sebab kita tahu betapa lecehnya nak kemas balik.

Baru kita tahu apa yang ibu dan isteri kita rasa selama ini.

Rumahku syurgaku. Selalu orang sebut, namun tak ramai yang berusaha untuk menjadikan rumah itu syurga bersama-sama. Hanya mengharap ia jadi syurga secara tiba-tiba?

Semoga Allah sentiasa menaungi keluarga kita dengan rahmah dan maghfirah-Nya, dan rumah yang kita diami itu sentiasa dipenuhi dengan kasih sayang dan ketenangan. - siakapkeli

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts

Pengikut

Label

Informasi (1661) Video (1170) Berita Dan Informasi (1006) Hiburan (788) Berita Artis (736) Macam-Macam (656) Nasihat (603) Gosip (412) Perbincangan (402) Islamik (374) Penting (329) Santai (327) Fakta (324) Teladan (315) Serius (257) 18sx (256) Pembelajaran (239) Unik (237) Berita Terkini (229) Gila (220) China (213) Panas (209) Pelik (191) Berita Hiburan (187) Haiwan (178) Kontroversi (157) Penceramah (144) Kreatif (127) Sedih (125) Lawak (122) Makanan (122) Biadap (118) 18sg (112) Hebat (112) Kesihatan (110) Pengajaran (106) Ceramah (103) Kejam (103) Tips Kesihatan (96) Viral (95) Bodoh (90) Ngeri (89) Amerika (88) Zalim (88) Menarik (87) Kemalangan (86) Kesian (84) Ahli Politik (78) Kebesaran Allah S.W.T. (78) Jijik (73) Jepun (69) Cantik (68) Seks (68) Ahli Perniagaan (67) Jenayah (67) Lucah (67) Kereta (61) Wanita (60) Artis (55) Anak Artis (51) Gempar (51) Ustaz Auni Mohamad (49) Kahwin (47) Kes Tipu (47) Tular (46) Teknologi (45) Kisah Benar (44) Mewah (44) Indonesia (43) Seram (42) Seksi (38) Yahudi Laknatullah (37) Percutian (36) Gajet (35) India (34) Tips Kecantikan (34) Tips Keluarga (34) Tips Perkahwinan (34) Arab Saudi (33) Tips Berjaya (33) Doktor (30) Gadis (29) Singapura (29) Kajian (28) Suami Isteri (28) Russia (27) Thailand (27) Australia (26) Tips Keselamatan (26) Kerabat Diraja (25) Minuman (25) Neelofa (25) Sejarah (25) Tips Cinta (25) Tips (24) Fattah Amin (23) Al-Quran (22) Britain (22) Kapal Terbang (22) Ahli Sukan (21) Artis Kahwin (21) Bayi (21) Misteri (21) Rumah (21) Tips Mendidik Anak (21) Comel (20) Isteri Artis (20) Kesenian (20) Artis Hollywood (19) Filem (19) Kes Rogol (19) Maksiat (19) Tun Mahathir (19) Budak Sekolah (18) Politik (18) Tips Suami Isteri (18) Datuk Vida (17) England (17) Game (17) Gif (17) Kes Curi (17) Korea Selatan (17) Personaliti TV (17) Syria (17) Donald Trump (16) Kanak-Kanak Bawah Umur (16) Kes Pukul (16) Nabil Ahmad (16) Artis Bertudung (15) Awek Cun (15) Gadis Cantik (15) Gaduh (15) Indah (15) Kanak-Kanak (15) Kantoi (15) Motorsikal (15) Polis (15) Serangan Haiwan Liar (15) Buah-Buahan (14) Israel (14) Pengotor (14) Presiden AS (14) Rozita Che Wan (14) Siti Nurhaliza (14) Ustaz Don Daniyal (14) Gadis Bawah Umur (13) Kes Bunuh (13) Kes Dadah (13) Mufti Perlis (13) Nora Danish (13) Penerbit (13) Turki (13) Yus (Jambu) (13) Bogel (12) DJ Radio (12) Hollywood (12) Kes Rompak (12) Lelaki (12) Palestin (12) Pemain Bola (12) Petua (12) Pramugari (12) Sultan Johor (12) Artis Singapura (11) Bercium (11) Bola (11) Budak Bawah Umur (11) Dr Asri (11) Hadis Nabi Muhammad S.A.W. (11) Kereta Sport (11) Kes Cuai (11) Korea Utara (11) Masjid (11) Model (11) Pelajar (11) Pereka Fesyen (11) Sejarah Islam (11) TMJ (11) Ustaz Abdullah Khairi (11) Ustaz Azhar Idrus (UAI) (11) Brazil (10) Cabul (10) Dr Zakir Naik (10) Fesyen (10) Iklan (10) Jerman (10) Keindahan Alam Semula Jadi (10) Nabi Muhammad S.A.W. (10) Scam (10) Suami Artis (10) Sukan (10) Umrah (10) Aduan (9) Amy Mastura (9) Arak (9) Awie (9) Brother Lim Jooi Soon (9) Cikgu (9) Datuk Aliff Syukri (9) Hantu (9) Khalwat (9) Najib Razak (9) Pengarah Filem (9) Perancis (9) Taiwan (9) Tips Beli Rumah (9) Tips Memasak (9) Abam (Bocey) (8) Bangladesh (8) Cerai (8) Doa (8) Elly Mazlein (8) Hotel (8) Kes Gaduh (8) Kisah Sedih (8) Mexico (8) Mia Ahmad (8) Palestine (8) Sihir (8) Siswazah Universiti (8) Syirik (8) Tips Membeli (8) Tumbuh-Tumbuhan (8) Adi Putra (7) Berita Sukan (7) Emma Maembong (7) Fasha Sandha (7) Filipina (7) Hafiz Hamidun (7) Janna Nick (7) Kereta Api (7) Melayu (7) Myanmar (7) Pembedahan Plastik (7) Pengacara (7) Pengarah Drama (7) Rita Rudaini (7) Rogol (7) Selebriti (7) Skodeng (7) Stacy AF6 (7) Tips Kewangan (7) Uqasha Senrose (7) Ustaz Hussein Yee (7) Aliff Aziz (6) Artis Bollywood (6) Artis Cerai (6) Artis China (6) Artis Indonesia (6) Ayda Jebat (6) Elfira Loy (6) Gamers (6) Gay (6) Handphone (6) Kanada (6) Kes Culik (6) Kes Dera (6) Kes Raba (6) Kes Saman (6) Membazir (6) Mira Filzah (6) Nad Zainal (6) P.Ramlee (6) Pencuri (6) Perbandingan (6) Pondan (6) Restoran (6) Ruhainies (6) Selfie (6) Sheikh Hussain Yee (6) Siti Nordiana (6) Tentera (6) Tips Jimat (6) Tips Pekerjaan (6) Vietnam (6) Ziana Zain (6) Zina (6) Zizan Razak (6) Zul Ariffin (6) Aaron Aziz (5) Afrika (5) Akim (5) Amar Baharin (5) Awek (5) Azizan Osman (5) Bapa Artis (5) Bertudung (5) Chef Selebriti (5) Dadah (5) Datuk Dr Haron Din (5) Datuk Seri Abdul Hadi Awang (5) David Teo (5) Dirogol (5) Emiriah Arab Bersatu (UAE) (5) Farid Kamil (5) Fathia Latiff (5) Fizo Omar (5) Harith Iskander (5) Itali (5) Izreen Azminda (5) Jep Sepahtu (5) Kanser (5) Kes Berlagak (5) Kes Bunuh Diri (5) Kes Cerai (5) Kes Langgar (5) Kes Penipuan (5) Leggings (5) Lisa Surihani (5) Lukisan (5) Mukhriz Mahathir (5) Pelakon Lucah (5) Pelawak (5) Pelukis (5) Pensyarah (5) Perkerjaan (5) Perniagaan (5) Pukul (5) Ramadhan 2017 (5) Rasulullah S.A.W (5) Romania (5) Sekolah (5) Sharnaaz Ahmad (5) Shuib Sepahtu (5) Smartphone (5) Tan Sri Muhyiddin Yassin (5) Tips Perniagaan (5) United Kingdom (5) berita Atlet (5) Achey (4) Adira AF8 (4) Afrika Selatan (4) Amyra Rosli (4) Anzalna Nasir (4) Awal Ashaari (4) Azharina Azhar (4) Berzina (4) Black Hanifah (4) Bomba (4) Brunei (4) Chef Wan (4) Colombia (4) Datuk Red (4) Denmark (4) Etnik Rohingya (4) Farahdhiya (4) Fazura (4) Gadis Bertudung (4) Gadis Melayu (4) Hospital (4) Iqram Dinzly (4) Jins Shamsuddin (4) Jururawat (4) Juruterbang (4) Kes Anak Derhaka (4) Kes Buli (4) Kes Curang (4) Kes Kebakaran (4) Kes Pembunuhan Bayi (4) Kisah Cinta (4) Komposer (4) Lufya Omar (4) Makkah (4) Mia Sara (4) Mitos (4) Nabi Isa A.S. (4) Nabila Huda (4) Nelydia Senrose (4) New Zealand (4) Nur Fathia (4) Pedofilia (4) Pelacur (4) Pembaca Berita (4) Pencemaran (4) Peniaga (4) Perdana Menteri Malaysia (4) Presiden Turki (4) Ramli MS (4) Ratu Rock Ella (4) Rekod Dunia (4) Sains (4) Sepanyol (4) Shaheizy Sam (4) Shahrol (Shiro) (4) Tips Belajar (4) Tips Berniaga (4) Tips Kereta (4) Tips Seks (4) Tudung (4) Uber (4) Ustaz Wadi Annuar (4) Wanita Cantik (4) Yazit (Search) (4) Zain Saidin (4) Zara Zya (4) ATM (Angkatan Tentera Malaysia) (3) Abby Abadi (3) Adam Corrie (3) Aeril Zafrel (3) Afdlin Shauki (3) Afifah Nasir (3) Ahmad Maslan (3) Aiman Tino (3) Amira Othman (3) Amy (Search) (3) Anis Al Idrus (3) Ardell Aryana (3) Artis Bertunang (3) Artis Hamil (3) Artis Mengandung (3) Artis Sakit (3) Barack Obama (3) Bas (3) Billionair (3) Buku (3) Chile (3) Cristiano Ronaldo (3) Curang (3) Datuk Dahlan Zainuddin (3) Datuk Jalaluddin Hassan (3) Datuk Seri Shah Rezza (3) Dayang Nurfaizah (3) Dr Maza (3) Drama Melayu (3) Edry Abdul Halim (KRU) (3) Elizabeth Tan (3) Erra Fazira (3) Faizal Tahir (3) Fara Fauzana (3) Faye Kusairi (3) Freemason (3) Fynn Jamal (3) Haiza (3) Haji (3) Hong Kong (3) Idris Khan (3) Iran (3) Iraq (3) Izzue Islam (3) Jamal Abdillah (3) Jihan Muse (3) Johan Raja Lawak (3) Jue Aziz (3) Julia Ziegler (3) Juliana Evans (3) Kaabah (3) Kapal (3) Kenya (3) Kes Aniaya (3) Khai Bahar (3) Kumpulan Search (3) Kumpulan Wings (3) Lana Nodin (3) Lara Alana (3) Mabuk (3) Mark Adam (3) Mesir (3) Mizz Nina (3) Mohd Izham Tarmizi (3) Muhammad Ali (3) Nazri Aziz (3) Ozlynn Wati (3) Pakistan (3) Parody (3) Pelancong China (3) Pengantin (3) Perang (3) Perdana Menteri (3) Perogol (3) Peru (3) Petinju (3) Raja Afiq (3) Raja Azmi (3) Raja Ilya (3) Rajinikanth (3) Recep Tayyip Erdo─čan (3) Remy Ishak (3) Resepi (3) Rohingya (3) Rosyam Nor (3) Saharul Ridzwan (3) Scha Alyahya (3) Sejarah Malaysia (3) Soo Wincci (3) Sultan Kelantan (3) Sultan Muhammad V (3) Surau (3) Syamsul Yusof (3) Syatilla Melvin (3) Tasha Shilla (3) Tips Dapur (3) Tips Gajet (3) Tips Islamik (3) Tips Penjagaan Kereta (3) Tips Percutian (3) Tips RumahTangga (3) Tunku Jalil (3) Ungku Hariz (3) Universiti (3) Ustaz Kazim Elias (3) Ustaz Profesor Dr. Ridhuan Tee Abdullah (3) Vape (3) Virus (3) Wak Doyok (3) Wartawan (3) Yusof Haslam (3) Zahirah MacWilson (3) Zainol MacWilson (3) Zed Zaidi (3) Zulin Aziz (3) A.Aida (2) Adik Artis (2) Aiman Hakim (2) Along (Cham) (2) Alvin Chong (2) Amir (Raja Lawak) (2) Amyza Aznan (2) Anak (2) Anuar Zain (2) Argentina (2) Arif Dollah (2) Atikah Suhaime (2) Aweera (2) Awek Bertudung (2) Ayai (Ilusi) (2) Azhan Rani (2) Aziz M Osman (2) Azmi Hatta (2) Aznil Nawawi (2) Azrel Ismail (2) Azrinaz Mazhar Hakim (2) Babi (2) Bencana Alam (2) Bikini (2) Bill Gates (2) Blogger (2) Chacha Maembong (2) Dajjal Laknatullah (2) Dato' Aliff Syukri (2) Datuk K (2) Datuk Seri Jamal Md Yunos (2) Diana Rafar (2) Didi Astillah (2) Dirompak (2) Ethiopia (2) Ezlynn (2) Fad (Bocey) (2) Faezah Elai (2) Fan Bingbing (2) Fauziah Ahmad Daud (Ogy) (2) Finland (2) Firaun (2) Fitnah (2) Formula 1 (2) Fouziah Gous (2) Gadis Cun (2) German (2) Gmie (Screen) (2) Google (2) Greece (2) Guru (2) Hafiz Roshdi (2) Hafiz Suip (2) Hairul Azreen (2) Harris Baba (2) Harun Salim Bachik (2) Heliza Helmi (2) Hukuman Mati (2) Iceland (2) Ifa Raziah (2) Illuminati (2) Ireland (2) JDT (2) JPJ (2) Johan As'ari (2) Justin Trudeau (2) Kamal Adli (2) Karl Shafek (2) Kawan (2) Kazar (2) Keith Foo (2) Kemalangan Kapal Terbang (2) Kemboja (2) Kerabat Diraja Arab Saudi (2) Kerabat Diraja Johor (2) Kes Curi Kereta (2) Kes Fitnah (2) Kes Mengamuk (2) Kes Rumah Sewa (2) Kes Ugut (2) Kisah Misteri (2) Kisah Rumah Tangga (2) Komputer (2) Kumpulan Caliph Buskers (2) Lapangan Terbang (2) Lee Chong Wei (2) Linda Hashim (2) Lindsay Lohan (2) Lori (2) Lubnan (2) Madinah (2) Majlis Perkahwinan Artis (2) Mas Idayu (2) Masjidil Haram (2) Mawar (2) Mekah (2) Michael Ang (2) Michael Schumacher (2) Miera Leyana (2) Misha Omar (2) Morocco (2) Mualaf (2) Mufti Perak (2) Nabi Nuh A.S (2) Nadia Brian (2) Najwa Latif (2) Nas-T (2) Nassier Wahab (2) Nepal (2) Niena Baharun (2) Nigeria (2) Noh Hujan (2) Nor Albaniah (2) Nora Ariffin (2) Norman Hakim (2) Norway (2) Nubhan (2) Nur Fazura (2) Nur Sajat (2) Ozlyn Wati (2) Pekin Ibrahim (2) Pemain Badminton (2) Pemain Gitar (2) Pemandu F1 (2) Pendatang Asing (2) Pengemis (2) Penjara (2) Permainan (2) Poland (2) Portugal (2) Pramugara (2) Puteri Aishah (2) Raja Arab Saudi (2) Raja Azura (2) Raja Farah (2) Raja Salman (2) Randy Pangalila (2) Rani Kulup (Raja Report) (2) Redza Rosli (2) Republik Dominican (2) Rykarl Iskandar (2) Ryzal Jaafar (2) SM Salim (2) Safiey Ilias (2) Saiful Apek (2) Salih Yaakob (2) Sara Ali (2) Sari Yanti (2) Sayur-Sayuran (2) Sejarah Jepun (2) Sejarah Mesir (2) Seni Bela Diri (2) Shaa (2) Shah Rukh Khan (2) Shukri Yahaya (2) Siti Elizad (2) Siti Saleha (2) Sofi Jikan (2) Solat (2) Steve Jobs (2) Sufian Suhaimi (2) Sultan Abdul Halim (2) Sultan Kedah (2) Sunnah Rasullullah S.A.W. (2) Superbike (2) Sweden (2) Syafie Naswip (2) Syamel (AF15) (2) Syarul Ridzwan (2) Tanzania (2) Tatu (2) Tip Membeli-Belah (2) Tips Beli Kereta (2) Tips Beli-Belah (2) Tips Kebersihan (2) Tips Kehamilan (2) Tips Memandu (2) Tips Penerbangan (2) Tips Penjagaan Bayi (2) Tips Sembahyang (2) Tiz Zaqyah (2) Trend (2) U.A.E. (2) Ukraine (2) Ustaz Ebit Lew (2) Yusri (KRU) (2) Zamarul Hisyam (2) Ziela Jalil (2) Zizi Kirana (2) 1MDB (1) 50 Cent (1) AR Badul (1) Abon (1) Abraham Lincoln (1) Adam AF (1) Adam Sandler (1) Adam Shah (1) Adeline Tsen (1) Adibah Nor (1) Adlin Ramlie (1) Adolf Hilter (1) Afghanistan (1) Afiq Muiz (1) Ahli Gimnas (1) Ahmad Nawab (1) Ahya Rosli (1) Aida Aris (1) Aidil Aziz (1) Aidil Zafuan (1) Ailurophobia (Takut Pada Kucing) (1) Ainan Tasneem (1) Aishah (1) Aishah Aziz (1) Aishah Bujang (1) Aishah Ilias (1) Aizat Amdan (1) Ajak (Shiro) (1) Akim Ahmad (1) Ako Mustapha (1) Algeria (1) Alicia Amin (1) Alif Satar (1) Ally Iskandar (1) Almy Nadia (1) Altimet (1) Aman Nassim (1) Amelina (1) Ameng (1) Amerul Affendi (1) Amin Hayat (1) Amir Ukays (1) Ammar (1) Ana Dahlia (1) Angelina Jolie (1) Animasi (1) Anime (1) Anne Ngasri (1) Anwar Ibrahim (1) Ardian Syaf (1) Ariz (Forteen) (1) Artis Bercuti (1) Artis Berpurdah (1) Artis Britis (1) Artis Korea (1) Artis Lubnan (1) Artis Meninggal Dunia (1) Ary Malik (1) Asfan Shah (1) Asia (1) Asia Tenggara (1) Asmidar (1) Atita (1) Atlet Angkat Berat (1) Atlet Indonesia (1) Atlet Kahwin (1) Atlet Pecut (1) Atlit Lompat Tinggi (1) Auta (1) Awi Rafael (1) Azan (1) Azlan (The Typewriter) (1) Azma Aizal (1) Azmarul Azuan (Vokal Bukan Sekadar Rupa) (1) Azmi Caliph Buskers (1) Azrul Zaidi (1) Azwan Ali (1) Azwan Kombos (1) Baby (1) Bahasa Melayu (1) Ban (1) Bangla (1) Bashar al-Assad (1) Belanda (1) Ben Nathan (1) Berhijab (1) Berkhatan (1) Beyonce (1) Bil Azali (1) Bila AF (1) Bilal Bin Rabah (1) Biodata (1) Bob Lokman (1) Bowling (1) Boy Iman (1) Bradley Cooper (1) Brian Chen (1) Britney Spears (1) Bront Palarae (1) Bruno Mars (1) Bulgaria (1) Bunga (1) Calvin Thoo (1) Caprice (1) Cecilia Cheung (1) Cerpen (1) Chad (1) Chef Riz (1) Chelsea Islan (1) Chow Yun Fatt (1) Cina (1) Cinta (1) Coco Lee (1) Cosplay (1) Costa Rica (1) Cristina Suzanne (1) DBKL (1) DJ Dave (1) DJ Lin (1) Daler Yusuf (1) Danial (Lawak Solo) (1) Danny X-Factor (1) Datin Normala Omar (1) Datuk Adnan Abu Hassan (1) Datuk Azmi Che Husain (1) Datuk Dr Zulkifli Mohamad Bakri (1) Datuk M Daud Kilau (1) Datuk Mahadzir Lokman (1) Datuk Rafiena Ezanee (1) Datuk Seri Ahmad Said (1) Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan (1) Datuk Seri Mohamad Hasan (1) Datuk Zulkifli Zain (1) David Guatta (1) Dazrin (1) Democratic Republic of the Congo (1) Diana Brian (1) Diana Danielle (1) Dira Abu Zahar (1) Donna Muslim (1) Dr Fadzilah Kamsah (1) Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah (1) Dr Rafidah Abdullah (1) Dr. Fadi al-Batsh (1) Dubai (1) Duit (1) Dwan Hamid (1) Dynas Mokhtar (1) Ecuador (1) Eddie Ghazali (1) Eja (1) Ekin AF3 (1) Ekonomi (1) Elaine Daly (1) Elfaeza Ulhaq (1) Ellie Suriati (1) Elvina Mohamad (1) Emma Akma (1) Engku Aleesya (1) English (1) Erma Fatima (1) Ernie Zakri (1) Eropah (1) Erwin Dawson (1) Estranged (1) Ewal AF (1) Ezad Lazim (1) Ezany Nizariff (1) Ezzaty Abdullah (1) Facebook (1) Fahmi Fadzil (1) Fail (1) Faizal Hussein (1) Faizul Sany (1) Falisha Crossley (1) Fara Mendoza (1) Farah Nabilah (1) Farawahida (1) Fareez (Mentor Milenia) (1) Fatin Afeefa (1) Fauzi Nawawi (1) Fauziah Ghous (1) Fazley Yaakob (1) Feeya Iskandar (1) Felixia Yeap/Raisyyah Yeap (1) Fendy Bakry (1) Fezrul Khan (1) Fida Ibrahim (1) Fikry (Lawak Solo) (1) Fikry Ibrahim (1) Fiza Halim (1) Fizi Ali (1) Fizz Fairuz (1) Frank Lampard (1) Freddie Mercury (1) Gabriel Omar Batistuta (1) Gadis Asia (1) Gadis Comel (1) Gadis Jelita (1) Gadis Seksi (1) Geli (1) George W Bush (1) Georgie Henley (1) Ghana (1) Gusti (1) Hadi Awang (1) Hafreez Adam (1) Hajar Aswad (1) Haleeda (1) Haliza Misbun (1) Hamid Ghurka (1) Hamil (1) Hanie Soraya (1) Hanis Zalikha (1) Haqiem Rusli (1) Hari raya (1) Harshaali Malhotra (1) Hasan Kale (1) Hashim Rejab (1) Hasnol (1) Hatta Dolmat (1) Hawa (1) Hawaii (1) Hazama (1) Herba (1) Hezry Hashim (1) Hidu Gam (1) Hillary Clinton (1) Hisyam Hamid (1) Holocaust (1) Hungary (1) ISIS (1) IT (1) Ibu (1) Ibu Artis (1) Iesya Toh (1) Ika Nabella (1) Ilham Tuah Raja Lawak (1) Ilmu Hitam (1) Imam Syafie (1) Inspirasi (1) Intan Sarafina (1) Ira Kaza (1) Irma Hasmie (1) Isteri Ahli Perniagaan (1) Isteri Artis Hamil (1) Isteri Derhaka (1) Ivory Coast (1) Izara Aishah (1) Jaafar Onn (1) Jackie Chan (1) Jaclyn Victor (1) Jakim (1) Jasmin Hamid (1) JayDee Lok (1) Jelita (1) Jeremy Clarkson (1) Jihan Musa (1) Jimmy Hendrix (1) Jimmy Page (1) Jimmy Shanley (1) Joe Wings (1) John Lennon (1) Joy Revfa (1) Julia Roberts (1) Jurusolek (1) Justin Timberlake (1) KLIA (1) Kacak (1) Kafe (1) Kahwin Paksa (1) Kanak-Kanak Bertunang (1) Kanye West (1) Kartun (1) Kata-Kata Hikmah (1) Kayda Aziz (1) Kazakhstan (1) Kecik Hyper Act (1) Kekasih Artis (1) Kemalangan Kapal (1) Kerabat Diraja England (1) Kerabat Diraja Kedah (1) Kereta Kebal (1) Kereta Lumba (1) Kereta Mewah (1) Kes Ah Long (1) Kes Buang Bayi (1) Kes Gugur Janin (1) Kes Histeria (1) Kes Jual Bayi (1) Kes Judi (1) Kes Khianat (1) Kes Kianat (1) Kes Langgar Lari (1) Kes Lari Rumah (1) Kes Makamah (1) Kes Mati Mengejut (1) Kes Membazir (1) Kes Mercun (1) Kes Pemerdagangan Manusia (1) Kes Ragut (1) Kes Rasuah (1) Kes Seludup (1) Kes Sumbang Mahram (1) Kes Tembak (1) Kes Tetak (1) Ketat (1) Ketua Polis Negara (1) Kewangan (1) Khai (AF1) (1) Khairul Amri Hassan (1) Khairul Fahmi Che Mat (Apek) (1) Kilafairy (1) Kim Fukazawa (1) Kim Kardashian (1) Kisah Benar/Mitos (1) Kisah Inspirasi (1) Kisah Seram (1) Kobe Bryant (1) Korea (1) Kosovo (1) Krist Novoselic (1) Ku Li (1) Kumpulan Hujan (1) Kumpulan Khalifah (1) Kumpulan Senario (1) Kumpulan Sepahtu (1) Kurang Ajar (1) Kuwait (1) L'Zzay (1) Lan Pet Pet (1) Laporan Polis (1) Lawak Pak Pandir (1) Lebenon (1) Lee Thiam Wah (1) Leonardo DiCaprio (1) Lesbian (1) Lim Guan Eng (1) Lina Tan (1) Linda Rafar (1) Liverpool (1) Liwat (1) Liza Hanim (1) Luis Suarez (1) Luka Modric (1) Luxembourg (1) M Nasir (1) MAB (1) MBPJ (1) Mael (XPDC) (1) Mahal (1) Maher Zain (1) Main Kayu Tiga (1) Majlis Berinai (1) Makanan Terengganu (1) Makanan Tradisional (1) Malaysia (1) Malique (1) Mamak (1) Mamat (Exists) (1) Mamat Khalid (1) Mariah Carey (1) Mariani (1) Marilyn Monroe (1) Mark Salling (1) Marlia Musa (1) Marsha (1) Mas Khan (1) Masakan Malaysia (1) Masjid Madinah (1) Masjid Nabawi (1) Masya (Ceria Pop Star) (1) Mat Bangla (1) Matthew Bellamy (1) Mawar Rashid (1) Maya Karin (1) Mel Sakura Band (1) Mel Wings (1) Melamar (1) Melancap (1) Memey Suhaizah (1) Mengandung Anak Luar Nikah (1) Mila (AF5) (1) Mila Jirin (1) Miley Cyrus (1) Mimi Lana (1) Minyak Petrol (1) Mona Syamimi (1) Monaco (1) Mufti KL (1) Mufti Kelantan (1) Mufti Wilayah Persekutuan (1) Muhyiddin Yaassin (1) Murid (1) Musa Hitam (1) Muslim (1) Nabi Adam A.S. (1) Nabi Sulaiman A.S. (1) Nabila Razali (1) Nadiyah Shahab (1) Nadya Syahera (1) Nadya Syahira (1) Najip Ali (1) Najwa Mahiaddin (1) Nazim Othman (1) Netanyahu (1) Netherlands (1) Nick Mikhail Razak (1) Niger (1) Nobel (1) Nonny Nadirah (1) Noor Khiriah (1) Noraniza Idris (1) Normala Samsudin (1) Nourul Wahab (1) Nuklear (1) Nur Amirah Filzah (1) Nur Fatimah (1) Nurul Syuhada (1) OAG (1) OKU (1) Oja (1) Onani (1) Ooi Eow Jin (1) PM Kanada (1) PPIM (1) Pahlawan Islam (1) Pakar Motivasi (1) Peguam (1) Pelancong Korea Selatan (1) Pelukis Komik (1) Pelumba Kereta (1) Pemandu Nascar (1) Pembaziran (1) Pembeli VS Peniaga (1) Pengacara Singapura (1) Pengangkutan Awam (1) Pengkid (1) Pengurus Artis (1) Penyajak (1) Penyakit Ganjil (1) Perdana Menteri Britain (1) Perdana Menteri Israel (1) Perdana Menteri Kanada (1) Perempuan Cantik (1) Perempuan Simpanan (1) Personaliti Radio (1) Phanthegerow Louiselle (1) Piramid (1) Planet Marikh (1) Prank (1) Presiden Russia (1) Prince (1) Profesor (1) Projector Band (1) Puisi (1) Puteri Balqis (1) Puteri Diana (1) Puteri Sarah (1) Putri Najuwa (1) Qi Razali (1) Raba (1) Racun (1) Radhi (OAG) (1) Rafidah Ibrahim (1) Rafizi Ramli (1) Ragut (1) Rahim (Joras) (1) Raja Ema (1) Rani Kulop (1) Ras Adiba Radzi (1) Rasuah (1) Raul Meireles (1) Raysha Rizrose (1) Razif Projector Band) (1) Recep Tayyib (1) Republic Czech (1) Ridzuan Hashim (1) Riezman Khuzaimi (1) Rio Haryanto (1) Risteena Munim (1) Riyak (1) Rizalman Ibrahim (1) Roax Tan (OME) (1) Robert Downey Jr. (1) Roberto Carlos (1) Rockefeller (1) Roslan Shah (1) Rosma (AF1) (1) Rothchild (1) Rowan Atkinson (Mr.Bean) (1) Rumah Sewa (1) Ruminah Sidek (1) Rusdi Ramli (1) Ryan Goslin (1) Sa Dingding (1) Sabri Yunus (1) Sadio Mane (1) Sadis (1) Sahabat (1) Sahabat Nabi Muhammad S.A.W. (1) Saida (1) Salleh Kamel (1) Salleh Yaakob (1) Salleh Yaakop (1) Saman (1) Sarah Hildebrand (1) Scotland (1) Sejarah Bola (1) Sejarah Indonesia (1) Sejarah Melayu (1) Sejarah Singapura (1) Sejarah Sukan (1) Selebriti Media Sosial (1) Selena Gomez (1) Seniman (1) Senjata Api (1) Senjata Kimia (1) Serangga (1) Serbia (1) Shae (1) Shah Iskandar (1) Shahir AF (1) Shahir Zawawi (1) Shahrizal Jaszle (1) Shamsul Ghau (1) Shamsul Ghau Ghau (1) Sharifah Shahora (1) Sharifah Shawati (1) Sheera Iskandar (1) Sheila Majid (1) Sherry Ibrahim (1) Shila Lama (1) Shuhaimi Lua (1) Siti Aisyah Binti Abu Bakar R.A. (1) Siti Aminah (1) Siti Sarah Raissuddin (1) Soal Jawap (1) Sofian Bujang (1) Soviet Union (Russia) (1) Sudan (1) Sufi (AF15) (1) Sufi AF (1) Sultan Brunei (1) Sultan Hassanal Bolkiah Sultan Omar Ali Saifuddien (1) Sultan Ibrahim (1) Sultan Mangkat (1) Sultan Nazrin (1) Sultan Perak (1) Sumbang Mahram (1) Supercar (1) Surah Al-Quran (1) Syafiq Kyle (1) Syaiful Zero (1) Syatila Melvin (1) Syiah (1) Syura Badron (1) TPPA (1) Taj (Innuendo) (1) Takahara Suiko (1) Tan Sri DR Harussani Zakaria (1) Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar Abdullah (1) Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (1) Tania Hudson (1) Tauke Jambu (1) Tegar (1) Telaga Zamzam (1) Telefon Pintar (1) Tentera Nazi (1) The Majistret (1) Tiar Zainal (1) Tibet (1) Tip Membeli Kereta (1) Tips Bercuti (1) Tips Berkerja (1) Tips Cukai (1) Tips Elak Ditipu (1) Tips Kapal Terbang (1) Tips Life Hacks (1) Tips Melancong (1) Tips Membasuh Motor Dan Kereta (1) Tips Membersih (1) Tips Menangkap Serangga Perosak (1) Tips Mencari Kerja (1) Tips Menjaga Kereta (1) Tips Menjual Kereta (1) Tips Orang Bujang (1) Tips Penampilan (1) Tips Penjagaan Motorsikal (1) Tips Perbelanjaan Keluarga (1) Tips Ramadhan (1) Tips Ride (1) Tips Tangkap Nyamuk (1) Tips Travel (1) Tips Untuk Ibu Mengandung (1) Tips Wanita Hamil (1) Titanic (1) Tomok (1) Tony Fernandes (1) Tradisi (1) Travis Barker (1) Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat (1) Tun Razak (1) Tunku Tun Aminah (1) Typography (1) Ude (1) Ulama (1) Umie Aida (1) Upiak Isil (1) Ustaz ABD Razak Muthalib (1) Ustaz Auni Mohamed (1) Ustaz Muhammad Fawwaz (1) Ustaz Zaharuddin (1) Ustazah Siti Nor Bahyah (1) Van Damme (1) Vanidah Imran (1) Venezuela (1) Vin Diesel (1) Vladimir Putin (1) Wan Raja (1) Wany Hasrita (1) Watson Nyambek (1) Wawa Zainal (1) Yahudi Arthodoks (1) Yana Samsudin (1) Yang di-Pertuan Agong Malaysia (1) Yatt Hamzah (1) Yazer (1) Yazid (Search) (1) Zahid (AF) (1) Zahiril Adzim (1) Zahriah MacWilson (1) Zamani (Slam) (1) Zarol AF2016 (1) Zhao Benshan (1) Zhen Huan (1) Zukieee (1) Zul (2 By 2) (1) iR Radzi (1)